Pravidla

Pátek v 8:01 | Zdeněk Hledač |  téma týdne

Když byl na světě jenom jeden člověk, tak to ještě šlo. Sotva se objevil druhý, už se to muselo nějak řešit. Nastavit pravidla. V zájmu toho slabšího, aby ho ten silnější nesežral. V zájmu toho chytřejšího, aby ten debilnější nepřivedl čerstvě zrozený svět do záhuby. Tak nějak to vedeme do teď. Bez pravidel to nejde, i když jsou někdy děsně protivná.

Kdo zná pravidla, má pořád ještě na výběr. Může se jimi řídit, nebo nemusí. Pokud se jimi řídit nechce, riskuje, že dostane od ostatních do držky. To se tak dělá, co je svět světem. Anebo nedostane, pokud nejde o nic zásadního.

Kdo nezná pravidla, nemá bohužel na výběr. Nemůže se jimi řídit. Aby však nevypadal jako blb, může hlásat, že na pravidla kašle. Pro část přihlížitelů pak bude něco jako odbojář, hrdina, nespoutaný hřebec, v krajním případě až vizionář. Pro ty, kteří pravidla ovládají, je to jen další blbec, který nezná pravidla. Buď časem dostane taky do držky, nebo nedostane, když nejde o nic zásadního.

Jedny z pravidel se jmenují Pravidla českého pravopisu. Nejsou to úplně nejstěžejnější světová pravidla, v pořadí důležitosti zaujímají asi tak milion stopadesáté místo. Ovšem pro toho, kdo se baví psaním, je docela fajn je ovládat. Zvláště pokud si na svůj blog napíše: Čtěte mně, a vskašte, jak se vám to líbylo.

Já takovému napsal: Nelíbilo, je tam dost hrubek, opravuj! A on mi odepsal: Abys ses neposral, já na pravidla kašlu! Tohle je ten případ, kdy autor kašle na pravidla, protože nemá jinou možnost - neovládá je. U něj to moc nevadí, stejně to psaní nestálo za nic, z toho se neposeru…

Čeština má pravidla skoro na všechno, i na literaturu. Jednomu by z toho jeblo. Má jiná pravidla pro povídku, jiná pro fejeton, jiná pro soudničku, jiná pro esej… ovšem, hurá, díra na trhu pro neznalé pravidel: pro článek na blogu žádná pravidla neexistují! A tak píše kdo má ruce a klávesnici, svobodááá!!!

Moc rád jsem se před několika týdny k těmto anarchistům přidal. Důkazem je tenhle fejeton, v polovině textu dokurvený úvahou, a někde v těchto místech upadající do džungle článku na blogu. Jsem zvíře, a dělám to rád! Svobodááá!!! Seru na pravidla

Můžu na ně srát s čistou hlavou, protože je ovládám. Vím, jak se jim vyhnout, jak je využít ve svůj prospěch, jak si užít svobodu, a při tom nezničit celý text. Pokud jste někdo dočetl až sem, je to jasný důkaz předešlého tvrzení. Pravidla mě totiž naučila řemeslo. A jsme u toho, kam jsem se chtěl dostat, a kde bych už v případě čistého fejetonu dávno byl:

I Picasso, než se stal slavným skrze kubismus, se nejdřív učil malovat srnku na louce, a západ slunce nad rybníkem. Naučil se základy řemesla. Teprve na dobře zvládnuté řemeslo se dá navázat něčím jiným, nezvyklým, moderním… Bez ovládnutí řemesla je snaha dělat něco jinak taková vynucená, protože autor nemá jinou volbu… a na jeho tvorbě je to znát. Nemít volbu není dobrá věc ani v životě, ani v umění.

I básník, který chce psát jinak, po svém, jak ho srdíčko vede… by měl nejdřív ovládat řemeslo. Napsat několik desítek slušných sonetů, trioletů, vyzkoušet rondo, rispet, limerick… Pokud chce psát vázaně, podívat se i na nějakou teorii, vzít v potaz melodii češtiny, frázování… Ona je to dost těžká disciplína.

Může mě samozřejmě poslat do prdele i spolu s tímhle článkem a říct, že nikdy nebude psát podle pravidel… Tu se zjevuje naše otázka, mrška - nebude proto, že nechce, nebo proto, že je neovládá, a tudíž nemá jinou možnost? Tohle je při psaní docela důležitá věc.

Znovu se vracím k tématu týdne - Co na Blog. cz chybí? Po přečtení všech (!) příspěvků k tomuhle tématu už vím, co mi chybí nejvíc: Chybí mi zdravě kritický náhled blogerů na své vlastní psaní. Snad ani jednou nezazněla myšlenka, že Blog bude takový, jaký si ho napíšeme. Klidně i růžovo / fialovo / jahodový, ale dobře napsaný. Říká se tomu práce.

Dobrý bloger vznikne jenom prací, talent zase tolik moc nerozhoduje. Prostředí blogu taky ne. Asi největší "vraždou" blogera je jeho sebeuspokojení, jeho přesvědčení: Pět let mě tady chválí všichni, které chválím já, tak co mi kdo bude říkat. Zůstávat dobrovolně průměrným je věc, kterou nesnáším ani u tak starých páprdů, jako jsem já, natož u mladého, a ještě nadějného člověka.

Na Blog.cz mi trochu chybí chuť blogerů pracovat víc na sobě, než na okýnkách a barevných nadpisech svého blogu.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 beallara beallara | Pátek v 8:34 | Reagovat

Jednou jsem napsala pod článkem, jaký si to uděláš, takový to máš. Kdyby to šlo, dostala bych po držce a pěstí.
Za tento článek nebudu dělat ach, ale velice si vážím vašeho svěžího pohledu.

2 beallara beallara | Pátek v 8:37 | Reagovat

Ještě maličkost, načetla jsem si vás, no tudíž váš věk znám, mohu potvrdit, že muži v tomto věku jsou velice produktivní po všech stránkách, tak proč ten páprda ?

3 padesatka padesatka | E-mail | Web | Pátek v 9:05 | Reagovat

Když pracovat na sobě (nejen) je děsná dřina a psaní čárek v textu strašně složitý... :-D

4 padesatka padesatka | E-mail | Web | Pátek v 9:33 | Reagovat

[2]: Protože chce, abychom mu to vymlouvaly a říkaly, že je mladý, výkonný a krásný, když tu má i tu fotku... :-D

5 King Rucola King Rucola | Web | Pátek v 9:53 | Reagovat

ty mas najlepsiu sancu byt z toho celeho jelen, to ale neznamena, ze mas na to, stat sa "Platzhirsch". ;-)

Co tak trochu pokory a tolerancie zaroven?

6 Lucky Lady. Lucky Lady. | Web | Pátek v 9:54 | Reagovat

Ja si myslím, že ten kto chce písať, tak by mal poznať základy pravopisu. Myslím si, že to nie je až tak zložité, že by sa to nedalo naučiť. Stačí len viac čítať, a ono sa to pochytí. Osobne neviem pochopiť ľudí, ktorí nepoznajú pravopis. Môže sa stať, že sa vloudí chybyčka, ale v článku, ktorý má 500 slov je to možno aj normálne, ale keď niekto napíše 20 slov a z toho každé druhé s chybou, tak to sa nedá ani čítať, nech to má akúkoľvek hlbokú myšlienku, ten dojem to ten pravopis tak či tak pokazí. Veď povedzte, kúpili by ste si knižku, ktorú si obzeráte v kníhkupectve a po jej otvorení je plná samých gramatických chýb? No ja teda nie. :-)

7 King Rucola King Rucola | Web | Pátek v 9:59 | Reagovat

[6]: ono je to halt trochu otazne - podobne ako s LETNYM A ZIMNYM CASOM.
Vsetko je vec dohody - vid ypsilon a mäkke "i" v nasej lubozvucnej slovencine, nie?

8 Meduňka Meduňka | Web | Pátek v 10:02 | Reagovat

[3]: No jistě, nejsme přece žádný literární server, tak proč se snažit :D

9 Lucky Lady. Lucky Lady. | Web | Pátek v 10:17 | Reagovat

[7]: Ale veď kráľ si to môže dovoliť! :-D

10 Meduňka Meduňka | Web | Pátek v 10:24 | Reagovat

Milý Zdeňku, na blogu mám prosbu o konstruktivní kritiku. Zatím jsem se jí nedočkala, prý se to kritizovat ani nedá.
V jednom z komentářů ale stojí: "... tohle je pro obyčejné čtenáře bez chybky. Samozřejmě že literární kritik by asi zešedivěl..."
Zdeňku, nechtěl bys ty? :-D

11 King Rucola King Rucola | Web | Pátek v 11:41 | Reagovat

[9]: Štúr Ľudevít ma už pred rokmi predbehol. Slonenskie narodnie novnini a pod. :-D
A kolega Bernolák? Pilnji domajší a polnji hodpodár?
To sú osvietenci! Kam sa na nich dnes hrabeme?!? :-(

12 King Rucola King Rucola | Web | Pátek v 11:43 | Reagovat

SLOVENSKIE NARODNIE NOVINI, sorry!

13 King Rucola King Rucola | Web | Pátek v 13:01 | Reagovat

[12]:

[11]: HOSPODAR!!! Shit! Jednou rukou, este k tomu lavou, ked som 3/4 storocia pravak, sa pise naozaj dost mizerne!!! :-!

14 Zdeněk Hledač Zdeněk Hledač | E-mail | Web | Pátek v 14:32 | Reagovat

[2]: protože už to pořádně nestojí O_O

15 Zdeněk Hledač Zdeněk Hledač | E-mail | Web | Pátek v 14:50 | Reagovat

[4]: jo, přesně! :-D a nikdo mi nic nevymlouvá a hezkého neříká :-(

[5]: vůbec netuším, co to je "Platzhirsch". pokory by mi fakt trochu neuškodilo, ale toleranci k blbým článkům po mně nechtěj, Králi Rukolo.

[10]: já už to zkoušel 3x, a vždycky jsem byl sice hezky, ale odeslaný do prdele. možná po zásluze, nebyl jsem příliš jemný, vyrůstal jsem na vesnici :-D 3x a dost, já už do toho nejdu :-D

16 stuprum stuprum | Web | Pátek v 19:26 | Reagovat

Asi je to případ od případu, já ti znal cikáně, které psalo hezké příběhy na úrovni Němcové, ale v každé větě mělo hrubku nebo i víc. Později se oběsilo, pač pocházelo z pokřivené rodiny.

17 Martina Martina | E-mail | Web | Pátek v 20:00 | Reagovat

Sice expresivněji podaný (to v tomto případě však nevidím jako negativum), ale inteligentní názor, s kterým naprosto souhlasím. Člověk nemůže čekat, že mu někdo bude hltat hrubky, protože narovinu - lidé, co více čtou, už prostě ty základy v oku mají, a taková disharmonie je pro jejich zrak téměř nesnesitelná.
Chápu disgrafiky nebo děti, které se pokouší psát - naprosto v pořádku. Ale pokud k tomu někdo až tak pozbyl respekt jako dotyčný, kterého zmiňuješ... No, potom to stejně asi ani obsahově není košer...

18 K K | Web | Pátek v 21:41 | Reagovat

Každý odpovídá za to, co vyšle do světa. Je jen škoda, že v poslední době, se už nehledí na formu, ale na účínek, který to má. Lidé chtějí reakci. Ale tu může mít i článek bez hrubek.
Chápu, co chtěš jako autor říct, ovšem negramotného člověka chytrého neuděláš, chce-li dotyčný zůstat blbcem.

19 Zlatice Zlatice | E-mail | Web | Sobota v 1:02 | Reagovat

Jsem začátečník v psaní i tady na blogu. Mé psaní není tak dobré jak bych chtěla, ale baví mě. Přečetla jsem za život hodně knih přesto mě sem tam chyba ulítne. To mě od psaní neodradí. Všem je nám dána svobodná vůle a tak se můžeme rozhodnout, co a kde budeme číst. Když kliknu na blog který se mi nelíbí důvod není důležitý tak už tam vícekrát nejdu. Beru to tak že je každého věc co do světa pustí a nemyslím si pro to o něm nic zlého. Nejsem tu proto, abych někoho opravovala či napravovala. Ono by to stejně nikam nevedlo a každý nato v čem dělá chybu musí přijít sám.
V zásadě s tím co píšeš, souhlasím. Ale ten kdo chce psát někde začít musí tak proč ne tady.

20 Zdeněk Hledač Zdeněk Hledač | E-mail | Web | Sobota v 7:49 | Reagovat

[17]: jasně že chyby ve psaní děláme všichni, o to tolik nejde... jde o to netvrdit, že je dělám schválně, ale učit se je nedělat...

[18]: no jo, no...

[19]: souhlas, nikam to nevede... jenže bez sebereflexe nic pořádně dělat nejde. když je někdo hned uražený, že ho upozorníš na chyby, není to dobře... pro něj! :-)

21 Bloud. Well Bloud. Bloud. Well Bloud. | Web | Neděle v 8:46 | Reagovat

Jestli vy byste se neměl jmenovat spíš Zdeněk Pomahač!

22 bluesovka bluesovka | Neděle v 11:05 | Reagovat

Sedím a přemýšlím. Pokora je můj společník  a blog ventilátor mých pocitů. Kašlu na to, jestli tu odvedu skvělou řemeslnou práci ( i když mi špatná gramatika vadí ), jsem tu za sebe a píšu s vědomím, že píšu jak nejlépe umím. :-)

23 Zdeněk Hledač Zdeněk Hledač | E-mail | Web | Neděle v 11:58 | Reagovat

[21]: houby, já si tady jen tak tahám triko :-) kdysi mi jeden zkušený psavec radil, že čtenáře můžu povznést, rozesmát, potěšit, urazit, nasrat... jen ho nesmím nudit :-D

[22]: ty na to můžeš kašlat, fejetonky máš úžasné! :-) čteš se moc příjemně...

24 King Rucola King Rucola | Web | Včera v 10:35 | Reagovat

PLATZHIRSCH, napr. kto, ktorý z momentálnnych šéfov, diktátorov a podobnej svoloče?
Ináč - zoologicky - najsilnejší jeleň s najväčším harémom, tpv. "otec vlasti". :D

25 Zdeněk Hledač Zdeněk Hledač | E-mail | Web | Včera v 13:19 | Reagovat

aha, tak to já jsem, ve svém harému otec vlasti a všeho! když jsem doma chvíli sám :D

26 Lucienne Lucienne | Web | Dnes v 11:14 | Reagovat

Všechno není o pravidlech. Samozřejmě, je mi jasné, že pravidla pravopisu jsou úplný základ, když někdo chce skládat písmenko k písmenku a něco plodit. Bez toho to prostě nejde a pokud se někdo pokusí dokázat, že to jde, skončí to katastrofou a nikoho to stejně nebude moc zajímat. V tom s vámi naprosto souhlasím. Přesto však... Ne vždy jsou pravidla tak podstatná.
Píšete, že kdokoli chce psát poezii, musí nejprve zkusit všechny ty útvary, jejichž definice přiznám se ani neznám, a že bez toho nemůže psát sám dobré verše. Já píšu verše. Nikdy jsem netvrdila, že dobré. Nikdy jsem netvrdila, že s nimi udělám díru do světa. Přesto jsou to verše, které mě naplňují. Zatím jsem se setkala více méně jen s chválou, ale jsem si naprosto vědoma toho, co píšete - chválí mě ti, které já chválím. A ač všechny pozitivní ohlasy nejsou jen v rámci blogové sféry, nemůžu je považovat za tak relevantní, jak bych si možná přála. Ale přesto dál píšu, protože psaní pro mě má obrovský význam. Neumím si už ani představit život bez veršů. A přesto jsem nenapsala jediný limerik, triolet, sonet. A pokud ano, ne záměrně, vznikly bez sebemenšího vědomí, že píšu právě tento útvar. Pokud jsem cítila, že báseň má být jako limerik aabba, tak ji napíšu aabba a nepotřebuju u toho znát pojem limerik.
Poezie má především žít a být skutečná.
Takže... ano, pravidla jsou podstatná, to bez pochyb. Ale nemyslím, že jejich znalost a striktní dodržování je podstatnější než talent. Protože pokud má někdo opravdu talent, pravidla cítí, aniž by je musel znát. Stejně jako talentovaný spisovatel používá literární figury, aniž by tušil, že něco jako literární figury existuje. Píše podle srdce. Upřímně řečeno pochybuji, že všichni z velkých básníků historie zkusili ve svých začátcích napsat několik desítek slušných sonetů, trioletů, limeriků...
Dodávám, že tímto sebe neřadím mezi výjimečně talentované jedince, kteří píšou bez znalostí pravidel. :D Tímto jen říkám, že oni ta pravidla tak úplně znát nepotřebují. Leckdy mám pocit, že znalost teorie tu vášeň naopak zabíjí.

27 Zdeněk Hledač Zdeněk Hledač | E-mail | Web | Před 43 minutami | Reagovat

[26]: nepsal jsem, že "musí", ale "měl by"! to je obrovský rozdíl, nikdo nic nemusí... a ber mě trochu míň vážně, je to fejeton, jen se bavím :-)

ovšem nesouhlasím s tím, že talentovaný pisálek je schopný napsat něco dobrého bez znalostí teorie a bez několikaleté praxe, to je naivní představa... talent tak 10%, devadesát procent je práce, přepisování, odborný dohled... a pokud něco vypadá, že je to napsáno jen talentem, lehce, bez pravidel... tak vždy jen proto, že byla odvedena moc dobrá práce :-) všichni z velkých básníků psali i na přání, pro byznys, pro uživení, všichni měli své redaktory, kteří jim to opravovali, a vydavatele, kteří opravovali je i redaktory, než s něčím vyšli ven... většina začínala publikovat v novinách, a tam dostávali ten pravý základ řemesla...

limerick není aabba, to je jen jeho forma... limerick je obsah!!! to je to podstatné. to je děsný omyl hobby autorů, nacpáním se do formy nevzniká ještě vůbec nic. úsměvní jsou čeští psavci haiku, kteří počítají slabiky, dodržují přírodní motiv... ale vůbec nepřišli na to, že haiku není film, haiku je fotka, zastavený moment... a oni z něj dělají příběh na tři řádky, a napíšou: haiku.  :-)

souhlasím, že únavná teorie zabíjí spoustu nadějných umělců... ovšem talent bez zvládnutí řemesla se zabíjí úplně sám, a dobrovolně... bez práce to nejde, to ví každý, kdo někdy vydal knihu, natočil film, nebo CD... každý totiž máme na něco talent, ale jen někdo ho dokáže zužitkovat :-)

ovšem i my, totální amatéři, máme právo na tvorbu a na život, že jo? :-D

28 Zdeněk Hledač Zdeněk Hledač | E-mail | Web | Před 36 minutami | Reagovat

[26]: jo, a moc hezky kreslíš... to je podle fotek?

29 Lucienne Lucienne | Web | Před 11 minutami | Reagovat

[27]: Proti bavení se nemám jediného slova. :)

Ne každý talentovaný pisálek má to štěstí, že má zkušeného mentora, který by ho vedl. Je skvělé, když máte možnost osvojovat si pravidla s postupem let v praxi, když vám někdo říká, jak by tvorba měla vypadat, aby byla kvalitní. Většina z nás amatérů však tuhle příležitost nedostane, nemáme mentory, nemáme redaktory, nemáme korektory, a tak děláme, co můžeme sami. Můžeme samostudovat (mám doma několik příruček o tvůrčím psaní), ale formou čtení o pravidlech akorát tak zabíjíme touhu tvořit! Ještě jsem neviděla, že by někdo, kdo chtěl napsat první básničku, načetl nejdřív kvanta teorie. Prostě ji napsal a byla špatná, to je dost pravděpodobné, ale talentovaní lidé mají možnost se časem zlepšovat i jen na základě tvorby pro sebe samého, protože ve své praxi se vyvíjí. Cit pro jazyk se praxí tříbí, jakoukoli praxí.

Dobrá, omlouvám se, jak říkám, já ty definice neznám, ale ráda se nechám poučit. :D Měla jsem pro svůj příklad využít spíš sonet, u něj jde primárně o formu, ne? :D
Chápu, že problematika českých psavců haiku znalce rozčiluje, přesto však – alespoň se o něco snaží. Nemůžete vědět, že časem nepřijdou sami, jak haiku napsat, aby to bylo doopravdy haiku, že musí napsat fotku. Pokud jim zakážete zprvu psát špatně, nikdy nebudou později psát dobře, protože přestanou psát úplně.
Zužitkovat talent se dá jedině tím, že ho budete užívat. Byť špatně, ale s láskou. Rozhodně pak máte větší šanci, že ho nepromrháte, než když ho zavrhnete rovnou, protože kolem sebe nemáte mistra řemesla. Jsme zkrátka samorosti. A vsadím se, že všichni, kteří dostali příležitost a našli své mentory a redaktory, prostě na začátku museli nějak psát sami, i kdyby psali špatně.
A ačkoli vím, kolik nadnesené ironie a možná i milého výsměchu se skrývá ve vaší poslední větě, nemůžu napsat nic jiného než: ANO! To teda zatraceně máme. :D

30 Lucienne Lucienne | Web | Před 10 minutami | Reagovat

[28]: Páni, děkuji. :) Ano, podle fotek. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama